Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Kiedy nawierzchnia drogowa wymaga naprawy?
Drogi krajowe, szybkiego ruchu, autostrady czy miejskie ulice każdego dnia są intensywnie eksploatowane – przez ciężarówki, samochody osobowe, rowerzystów i pieszych. Nic więc w tym dziwnego, że zastosowanie nawet najnowocześniejszych technologicznie rozwiązań, nie gwarantuje tego, że zawsze będą one w idealnym stanie. Drogi wymagają regularnej konserwacji, a niekiedy naprawy. Kiedy trzeba przeprowadzić remont takiej nawierzchni?
Dlaczego nawierzchnia drogowa ulega niszczeniu?
Nawierzchnia drogowa jest nieustannie narażana na szereg mogących zagrozić jej czynników. Jednak aby pojazdy mogły bezpiecznie się po niej poruszać, jej stan powinien być bez zarzutu.
Mimo że obecnie do budowy dróg wykorzystuje się niezwykle wytrzymałe i wysokiej jakości materiały, nic nie jest w stanie uchronić nawierzchni przed skutkami intensywnej eksploatacji i upływu czasu. Na jej uszkodzenia mają wpływ ogromne obciążenia, które są związane z tym, że przemieszczają się po niej bardzo ciężkie pojazdy. Nie bez wpływu pozostają także warunki atmosferyczne – deszcze, wysoka oraz niska temperatura, promieniowanie słoneczne. Bywa również, że na drogę przedostaną się substancje chemiczne, które mogą zaszkodzić jej parametrom. Dochodzi do tego niszczące działanie soli, która często jest rozsypywana na nawierzchni dróg w okresie zimowym.
Uszkodzenia nawierzchni dróg zdarzają się dosyć często – mają nie wpływ ruch drogowy i czynniki atmosferyczne. Jednak nie można pod żadnym pozorem lekceważyć stanu asfaltu. Odpowiada on za bezpieczeństwo wszystkich osób prowadzących pojazdy. Ponadto droga, która nie jest remontowana, będzie niszczyć się w szybszym tempie – mówi ekspert z firmy Masdrog.
Jakie uszkodzenia nawierzchni drogowej wymagają naprawy?
Remont, czyli naprawa nawierzchni drogowej jest poprzedzana jej dokładanymi oględzinami. Ocenia się wtedy rozmiar i rodzaj zniszczeń, usterek. Następnie ustala się, w jaki sposób będą one usuwane.
Do naprawy kwalifikuje się nawierzchnia, na której pojawiły się trwałe deformacje – lepkoplastyczne lub strukturalne. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest zazwyczaj duże natężenie ruchu pojazdów. O remoncie trzeba zadecydować też wtedy, gdy na nawierzchni widoczne są spękania, i to zarówno odbite, termiczne, jak i zmęczeniowe. W taki sposób trzeba również postąpić w przypadku wszelkiego rodzaju ubytków. Należą do nich takie defekty jak koleiny czy dziury.
Podczas naprawy, w zależności od skali zniszczeń, nawierzchnia jest rekonstruowana, dziury oraz ubytki łatane, a spękania likwidowane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana