Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak poprawić żywotność filtra cząstek stałych?
Sceptyczne podejście kierowców do używania filtrów cząsteczek stałych wcale nie dziwi, biorąc pod uwagę bardzo szybkie tempo zużywania się ich i wysokie koszty wymiany – przyznaje nasz rozmówca z firmy Turbojulita.Jednocześnie możliwości filtrów DPF i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka, w pełni uzasadnia korzystanie z tej technologii, nawet mimo jej niezaprzeczalnych niedoskonałości. Na szczęście urządzenia filtrujące cząsteczki sadzy i popiołów wciąż są udoskonalane. Tymczasem, oczekując na bardziej niezawodne rozwiązania, kierowcom nie pozostaje nic innego, niż uczyć się, w jaki sposób eksploatować silnik, by maksymalnie wydłużyć żywotność filtra cząsteczek stałych. Nie da się bowiem ukryć, że styl jazdy ma tutaj olbrzymie znaczenie.
Czego nie lubi filtr cząsteczek stałych?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, filtry DPF/FAP przechwytują przede wszystkim sadzę. Ta z kolei wytwarzana jest w bardzo dużych ilościach w sytuacji, gdy kierowca dynamicznie przyspiesza, zanim silnik wejdzie na wystarczająco duże obroty. Dlatego zdecydowanie odradzamy wciskanie gazu przy niskich obrotach. Filtry tego typu nie lubią też zwykłych olejów silnikowych. Podczas ich spalania powstają duże ilości popiołu, który zatyka strukturę filtra, znacznie ograniczając jego wydolność. W autach z filtrem cząsteczek stałych zaleca się więc stosowanie olejów niskopopiołowych, oznaczonych napisem Low SAPS. Filtry DPF mają zdolność autoregeneracji, ale ta nie jest możliwa podczas poruszania się po mieście. Filtry nie znoszą korków. W celu przeprowadzenia pełnego wypalania sadzy z filtra, warto więc udawać się regularnie, około raz w miesiącu, na wycieczki za miasto. Do całkowitego wypalenia sadzy zgromadzonej w filtrze wystarczy kilkanaście minut jazdy z prędkością powyżej 50 km/h.Dbaj o filtr cząsteczek stałych
Żywotność filtra cząsteczek stałych wydłuży także stosowanie dobrej jakości paliwa. Zdecydowanie zachęcamy do tankowania paliwem klasy Premium. W żadnym wypadku paliwa nie należy wzbogacać dodatkami, które teoretycznie mają poprawić osiągi. Bardzo często to właśnie one są odpowiedzialne za zakłócenia w pracy filtra. Właścicielom aut z DPF/FAP zaleca się także systematyczną kontrolę szczelności wtryskiwaczy i turbiny oraz dbałość o utrzymanie w czystości zaworu EGR. W przypadku zapalenia się kontrolki filtra cząsteczek stałych, zachęcamy do jak najszybszego kontaktu z warsztatem serwisowym.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana