Artykuł sponsorowany

Czym zajmują się hafciarnie?

Czym zajmują się hafciarnie?
Haft komputerowy jest jedną z technik zdobienia tekstyliów. Wykorzystuje się go do wzbogacania wzornictwa codziennej odzieży, torebek, rękawiczek i innych akcesoriów. Jest też estetycznym sposobem na reklamę w postaci logo firmy czy hasła. Zaletą haftu jest jego trwałość, znacznie większa od tej wyróżniającej nadruki czy elementy wprasowane. Dowiedz się, jak wykonują go współczesne hafciarnie.

Haft i jego możliwości

Haft jest znany od bardzo dawna, a ręczne wyszywanie dekoracyjnych motywów roślinnych czy elementów stylizowanych jest bardzo popularne w kulturze ludowej. Haftem ręcznym przez wieki zdobiono nie tylko ubrania i bieliznę, ale również obrusy, zasłony i kotary, narzuty na meble czy tkaniny o przeznaczeniu liturgicznym i okazjonalnym. Typowym zastosowaniem haftu było zdobienie sztandarów i proporców. Przez stulecia ta wyjątkowa dziedzina była traktowana zarówno jako niezbędna umiejętność, jak i rękodzieło na granicy sztuki. Obecnie ręczne haftowanie odchodzi już w zapomnienie, a jedynie prawdziwi pasjonaci zajmują się jeszcze wyszywaniem sztandarów, obrazów czy strojów ludowych. Jak do każdej dziedziny działalności, także tutaj zajrzały nowoczesność i technika. Zmiany niosą za sobą zarówno plusy, jak i minusy. Do zalet pierwszych można zaliczyć większą popularność oraz szerokie możliwości wykorzystania haftu do tworzenia dekoracji czy reklamy. Za wady uprzemysłowienia haftu można uznać znacznie obniżenie wartości artystycznej wyrobów oraz nieco mniejsze możliwości tworzenia złożonych i wyszukanych wzorów.

Jak powstaje haft maszynowy? 

Ograniczenia, jakie wprowadza haftowanie maszynowe, nie oznaczają jednak, że technika nie poradzi sobie z wyszukanymi wzorami. Hafciarnie takie jak Elastic z Aleksandrowa Łódzkiego dysponują nowoczesnymi, programowalnymi maszynami, które odwzorowują skomplikowane i wielokolorowe motywy. Praca nad wykonaniem takiego haftu przebiega w kilku etapach.
  1. Przygotowanie projektu komputerowego w pliku – projektowanie wzoru najczęściej odbywa się za pomocą specjalnego programu komputerowego. Podczas tworzenia wzoru definiuje się elementy takie jak: rodzaj nici i ich kolor, rodzaj ściegu, pole haftu, tempo pracy hafciarki oraz liczba ukłuć. Ostatnimi etapami projektu są wizualizacja wzoru oraz przeniesienie go do pliku.
  2. Przygotowanie maszyny do haftu – ten etap wymaga przede wszystkim wgrania pliku do pamięci maszyny oraz umieszczenia w oczkach igieł nici w odpowiednich kolorach. Następnie ustawia się parametry pracy maszyny.
  3. Wykonanie haftu – maszyna wyszywa na próbnym materiale elementy w jednym kolorze. Motywy w poszczególnych kolorach są haftowane po kolei, jeden po drugim.
  4. Ocena wzoru przez klienta – jeśli haft ma być wykonywany seryjnie na wielu sztukach odzieży czy dodatków, pierwsze sztuki są przekazywane klientowi do akceptacji.
Na ostatnim etapie realizacji hafciarnia wykonuje serię produktów zleconych przez klienta. Zastosowanie haftu komputerowego jest bardzo szerokie. Za jego pomocą wykonuje się nadruki ozdobne na odzieży i akcesoriach. Haftem można „podpisywać” uniformy, fartuchy służbowe, tekstylne wyposażenie hotelu czy restauracji. W służbach mundurowych wykonuje się naszywki na ubiory i symbole narodowe. Miejsc stosowania tej techniki jest bardzo wiele – od przedmiotów oficjalnych, po zabawki i śmieszne gadżety.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.